Framsida » Aktuellt » Nyheter » 2017 » EU:s dataombudsmän diskuterar Privacy Shield -avtalet och inrättandet av Europeiska dataskyddsstyrelsen

Publicerad 6.2.2017  Uppdaterad 22.2.2017

EU:s dataombudsmän sammanträder 7–8 februari på Artikel 29 -gruppens möte för att diskutera genomförandet av Privacy Shield -avtalet mellan EU och USA, inrättandet av Europeiska dataskyddsstyrelsen EDPB (European Data Protection Board) samt förberedelser för dataskyddsförordningen.

På mötet behandlas även bland annat läget i genomförandet av dataskyddsdirektivet. Finland representeras i Bryssel av dataombudsman Reijo Aarnio.

Kommentarer begärs om anvisningar om dataskyddsförordningen

Artikel 29-gruppen publicerade i december de första anvisningarna om dataskyddsförordningen, med teman om dataskyddsansvarigas befattningsbeskrivning, ledande tillsynsmyndighet och den registrerades rätt att flytta uppgifterna mellan olika system. Anvisningarna kan kommenteras fram till den 15 februari per e-post till adresserna JUST-ARTICLE29WP-SEC@ec.europa.eu och presidenceg29@cnil.fr. Anvisningarna uppdateras vid behov utifrån feedbacken.

Artikel 29 -gruppens webbplats (på engelska)

Ytterligare information:
dataombudsman Reijo Aarnio, tfn 02956 66730, reijo.aarnio(at)om.fi