Kuntaan sijoitettua lasta koskevan tiedon käsittelystä perusopetusta järjestettäessä
Tietosuojavaltuutetun saama tiedustelu:
Tiedustelija kertoi, että kunnan sosiaali- ja terveystoimella on rekisteri kuntaan lastensuojelulain perusteella sijoitetuista lapsista, mutta kunnan opetustoimella ei ole oikeutta saada tietoja tästä rekisteristä. Käytännössä tämä on johtanut siihen, että opetustoimi ei pysty laskuttamaan lapsen kotikuntaa. Peruskouluilla olisi tieto sijoitetuista lapsista, mutta tällä hetkellä niillä ei ole mahdollisuutta kirjata tietoa rekisteriinsä. Lisäksi valtion opetushallintoviranomaiset pyytävät tilastoinnin yhteydessä sivistystoimelta tiedot kuntaa sijoitetuista lapsista, joita ei pystytä antamaan.
Perusopetuslain 2 luvun 4 §:n mukaan kunnalla on velvollisuus järjestää sen alueella asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta. Tiedustelussa katsottiin, että opetuksen asianmukaisen järjestämisen kannalta välttämättömäksi tiedoksi voidaan katsoa tieto kuntaan lastensuojelulain perusteella sijoitetuista lapsista, koska kunta on velvollinen järjestämään myös heidän opetuksensa. Tiedustelijan mukaan oikeus tietojen saamiseen voidaan johtaa perusopetuslain 41 §:n 4 momentista, jonka mukaan opetuksen järjestäjällä on salassapitosäännösten estämättä oikeus saada maksutta oppilaan opetuksen järjestämiseksi välttämättömät tiedot mm. sosiaali- ja terveydenhuollon viranomaiselta. Peruste tiedon tallettamisen ja tarpeellisuuteen perustuu lainsäädännöstä johtuvaan yleiseen velvoitteeseen. Lisäksi kuntaan sijoitetun, perusopetusta saavan lapsen kotikunta on velvollinen maksamaan oppilaasta opetusta järjestävälle kunnalle kotikuntakorvauksen.
Kuntaan lastensuojelulain perusteella sijoitettujen lasten rekisteri voisi tiedustelijan mukaan tulla osaksi oppilasrekisteriä ja olla sen osarekisteri. Toinen vaihtoehto olisi, että se olisi oma erillinen rekisterinsä sivistystoimen taloushallintoyksikössä laskutusta ja tilastointia varten. Tietosuojavaltuutetulta pyydettiin kantaa sijoitettua lasta koskevan tiedon tarpeellisuuteen opetustoimessa ja ehdotettuihin vaihtoehtoihin.
Tietosuojavaltuutetun kannanotto:
Tieto kuntaan sijoitetusta lapsesta on henkilötietolain 11 §:n tarkoittama arkaluonteinen henkilötieto, koska se kuvaa sosiaalihuollon tukitoimea. Arkaluonteisten tietojen käsittely on sallittua vain henkilötietolain 12 §:ssä säädetyillä perusteilla. Käsittely on sallittu mainitun pykälän 5 kohdan mukaan, jos se johtuu välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä.
Lastensuojelulain 78 §:ssä säädetään kuntaan sijoitettujen lasten rekisteristä. Sen mukaan pykälässä mainituissa tilanteissa, joissa lapsi on sijoitettu jonkin muun kuin sijoituksen tehneen kunnan alueelle, sijoittajakunnan tulee ilmoittaa tarvittavien lapsen palvelujen ja tukitoimien järjestämiseksi sekä sijaishuoltopaikan valvonnan toteuttamiseksi lapsen sijoituksesta ja sen päättymisestä sijoituskunnan sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle, jonka on pidettävä rekisteriä alueelleen sijoitetuista lapsista.
Siten lastensuojelulaissa on säädetty velvollisuus sosiaalihuollosta vastaavalle toimielimelle pitää rekisteriä muiden kuntien kunnan alueelle sijoittamista lapsista. Tietojen luovuttaminen rekisteristä esimerkiksi kunnan opetusviranomaiselle määräytyy tietojen luovuttamiseen velvoittavien tai siihen oikeuttavien säännösten mukaisesti.
Sosiaalihuollon asiakkaan asemaa ja oikeuksia koskevan lain 17 §:n oikeuttaa sosiaalihuollon järjestäjän tai toteuttajan antamaan asiakkaan hoidon, huollon tai koulutuksen järjestämiseksi ja toteuttamiseksi välttämättömiä tietoja. Koska kuntaan sijoitettujen lasten rekisteriä pidetään mm. lapsen palvelujen ja tukitoimien järjestämiseksi, niin sosiaaliviranomainen saa tietosuojavaltuutetun käsityksen mukaan käyttää tietoja tähän tarkoitukseen ja ilmoittaa esimerkiksi terveydenhuoltoon, kouluun tai päiväkotiin näitä palveluja tarvitsevat, kunnan alueelle sijoitetut lapset. Myös oikeuskirjallisuudessa (Tapio Räty, Uusi lastensuojelulaki, Edita 2007 s. 412) on todettu, että sijoituskunnan toimielimen on luovutettava rekisteristä lasta koskeva tietoja tarpeenmukaisessa laajuudessa oman kuntansa sille viranomaiselle, joka järjestää lapsen tarvitsemia palveluja sijoituskunnassa. Kun on kysymys esimerkiksi kouluikäisestä lapsesta, tietoja voidaan luovuttaa opetustoimelle.
Kunnan opetusviranomaisella ei ole oikeutta ylläpitää edellä mainittua rekisteriä, koska sen ylläpito on lastensuojelulaissa säädetty kunnan sosiaalihuollosta vastaavan toimielimen tehtäväksi.
Tiedustelu koski opetustoimen oikeutta tallettaa tieto oppilaan kuntaan sijoittamisesta oppilasrekisteriin tai erilliseen rekisteriin. Kunnalla on velvollisuus järjestää perusopetusta myös kuntaan sijoitetuille lapsille. Lisäksi lapsen kotikunnalla on velvollisuus maksaa opetuksen järjestävälle kunnalle kotikuntakorvausta. Velvollisuudesta maksaa voitaneen katsoa myös seuraavan oikeus laskuttaa ja käsitellä tähän tarvittavia tietoja. Tiedot kuntaan sijoitetuista lapsista ovat tarpeen myös kunnan opetusviranomaiselle kuuluvan, perusopetuksen järjestämistä koskevan velvoitteen toteuttamista varten.
Tietosuojavaltuutettu katsoo, että oppilaan kuntaan sijoittamista koskevan tiedon käsittelyn opetustoimessa voidaan katsoa edellä mainituista syistä johtuvan välittömästi rekisterinpitäjälle laissa säädetystä tehtävästä. Kyseinen tieto voi siten olla joko oppilasrekisterin tietyssä osiossa/osarekisterissä tai esimerkiksi erillisessä tietojärjestelmässä. Siitä riippumatta, mihin oppilaan kuntaan sijoittamista koskeva tieto talletetaan, on kyse oppilasrekisterin tiedosta. Saman rekisterin tiedot voivat sijaita samassa tai eri tietojärjestelmissä. Oleellista kuitenkin on, että tietoon pääsy rajataan vain sellaisille työntekijöille, jotka sitä työtehtävissään tarvitsevat.
Sovellettavat säännökset:
Henkilötietolaki (523/1999) 3 § 3 k, 9 § 1 mom., 11 § 6 k, 12 § 1 mom. 5 k
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000) 17 §
Lastensuojelulaki (417/2007) 78 §
Perusopetuslaki (628/1998 ) 4 § ja 41 §
Laki kunnan peruspalvelujen valtionosuudesta (1704/2009 ) 41.3 § ja 43-44 §