Ihmisoikeuskeskus tiedottaa: Oikeusasiamies asetti uuden ihmisoikeusvaltuuskunnan

Julkaistu 21.3.2016

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on 17.3.2016 asettanut uuden ihmisoikeusvaltuuskunnan toimikaudeksi 1.4.2016 - 31.3.2020. Valtuuskunnassa on 38 jäsentä.

Oikeusasiamiehen kanslian yhteydessä vuoden 2012 alussa toimintansa aloittaneella Ihmisoikeuskeskuksella on ihmisoikeusvaltuuskunta, joka lain mukaan koostuu 20 - 40 kansalaisyhteiskunnan, perus- ja ihmisoikeustutkimuksen sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien edistämiseen ja turvaamiseen osallistuvien tahojen edustajista. Valtuuskunnan puheenjohtajana toimii Ihmisoikeuskeskuksen johtaja Sirpa Rautio.

Valtuuskunta käsittelee laajakantoisia ja periaatteellisesti tärkeitä perus- ja ihmisoikeusasioita, hyväksyy vuosittain Ihmisoikeuskeskuksen toimintasuunnitelman ja toimintakertomuksen. Se toimii myös perus- ja ihmisoikeusalan toimijoiden kansallisena yhteistyöelimenä.

Toimintansa järjestämistä varten valtuuskunnalla voi olla työvaliokunta ja jaostoja.

Ihmisoikeuskeskus pyrkii edistämään ihmis- ja perusoikeuksia. Eduskunnan oikeusasiamies, Ihmisoikeuskeskus ja ihmisoikeusvaltuuskunta muodostavat yhdessä Pariisin periaatteiden mukaisen kansallisen ihmisoikeusinstituution.

Lisätietoja antavat kansliapäällikkö Päivi Romanov, puh. (09) 432 3333 ja johtajan sijainen Kristiina Kouros, puh. (09) 432 3782.