Tietosuoja 4/2012 ilmestynyt

Julkaistu 10.12.2012

PÄÄKIRJOITUSHiekka valuu tiimalasissaRauli Paananen

"Haavoittuvuustestaus on kaikkien velvollisuus"Ennakointi tulee huomattavasti halvemmaksi kuin vahinkojen korjaaminen, muistuttaa USA:n presidenttien tietoturvaneuvonantaja Howard A. Schmidt.Antti J. Lagus

TEEMA: RISKIENHALLINTA

Hataran tietoturvan kavalat seurauksetVain harvan verkkopalvelun tietoturva perustuu riskianalyysiin. Tämä johtaa yllättäviin seurauksiin, kun tietoturva pettää.Lauri Karppinen

Viisas varautuu verkkohyökkäykseen – ja pyytää apua ajoissa.Kun nettirosvot hyökkäävät verkkopalveluun, ei ylläpitäjän kannata jäädä tuleen makaamaan.Kirsi Castrén

Tietosuojan laiminlyönti voi käydä kalliiksiMitä tietosuojasäännösten noudattamatta jättäminen maksaa?Otto Markkanen ja Eija Warma

Tietoturvaloukkaus on riski myös maineelleKriisiskenaario ja harjoittelu antavat hyvät edellytykset selvitä hallitusti tietoturvaloukkauksen aiheuttamasta maineriskistä.Marjo Rautvuori

Varaudu riskeihinFiksu organisaatio ehkäisee tietoturvaloukkauksia johdonmukaisella riskienhallinnalla.Antti J. Lagus

Oma laite ei käy kaikkeenYksi merkittävimmistä tietotekniikkariskeistä liittyy omien laitteiden käyttöön töissä.Antti J. Lagus

GALLUPAmmattilainen suojaa viestinsäAsiantuntijat eivät elättele harhaluuloja sähköpostiviestinnän tietoturvallisuudesta.

PROFIILISuomen Internet-yhdistysNetinkäytön liiallinen valvonta huolettaa Suomen Internet-yhdistystä.Markku Summa

Tietosuoja-lehti uudistuuLehden rakenne sekä ulkoasu muuttuvat, ja tietosuojalautakunnan päätökset ovat nykyistä näkyvämmin esillä.

UUDISTUVA TIETOSUOJALAINSÄÄDÄNTÖYhteisille säännöille kyllä, byrokratialle eiYritykset pelkäävät, että EU:n tietosuoja-asetuksen toteuttaminen lisäisi niiden hallinnollista taakkaa.Päivi Männikkö

KOLUMNIKohdennettu mainonta – hyödyksi vai haitaksi?Petra Wikström

Mistä sähköpostille toimiva salausmenetelmä?Sähköpostiviestien salaus ontuu.Marjo Rautvuori

TYÖELÄMÄSähköinen suoramarkkinointi työpaikalla on taitolajiTyöntekijän sähköpostiosoite on lailla rauhoitettu mainosviesteiltä, jotka eivät liity työtehtäviin.Kirsi Castrén

Tietosuojavaltuutetun toimisto 25 vuottaYdintehtävänä on yhä luottamuksen turvaaminen.Päivi Männikkö

Biopankkilain tulkinnanvaraisuus heikentää tietosuojaaBiopankissa olevat näytteet sekä niihin liitetyt tiedot ovat koodattuinakin arkaluonteisia henkilötietoja, jos koodauksen voi purkaa.Kirsi Castrén

Tuleva biopankki testaa jo suostumuslomakkeitaLain voimaantuloa odottaessa Turussa suunnitellaan biopankin käytäntöjä.Kirsi Castrén

MITEN ON?Mistä tiedän, onko koneeni osa botnetiä?Sarjassa etsitään vastauksia tietosuojaan, tietoturvaan ja yksityisyyteen liittyviin kysymyksiin.

LYHYESTIKiitos lukijakyselyyn vastanneilleSomen suoramarkkinointikäytännöt pohdinnassaVarmennemurto oli luultuakin vakavampiUusia ohjeita käytönvalvonnastaTietosuojaviranomaiset: IP-osoite on yleensä henkilötietoTietosuojavaltuutettu: Sähköposti ei sovi salaisuuksien lähettämiseenApulaisoikeusasiamies: Kelassa kuvaamisesta on hyvä neuvotella ensinTietoturvassa johtaminen on tekniikkaa tärkeämpääVanginvartijalle sakkoa urkinnastaKorkein oikeus ei käsittele Pirate Bay -estoaVAHTI neuvoo varautumisessaGooglelta vaaditaan parempaa selostetta

Uudistunut Tietosuoja 1/2013 ilmestyy 11.3.2013