Tietosuoja 2/2012 ilmestynyt

Julkaistu 27.6.2012

PÄÄKIRJOITUS

Tietoturva taruista tavaksi?Timo Lehtimäki

Pitääkö paikantamista pelätä?Uusi tekniikka koettelee kansalaisen yksityisyyttä.Marianne Saine

Tietosuojastandardi kulkee direktiivin linjoillaEnsimmäinen pelkkään tietosuojaan keskittyvä standardi heijastelee EU-direktiivien linjauksia.Frank Dawson ja Antti Saari

Arviointi lisää tietojärjestelmien turvallisuuttaUudet lait lisäävät yritysten ja viranomaisten tietojärjestelmien arviointeja.Marianne Saine

Tietotilinpäätös: Ei taakaksi vaan tueksiTietotilinpäätös auttaa organisaatiota osoittamaan, että se noudattaa hyvää tietojenkäsittelytapaa.Heikki Huhtiniemi

"Ei raporttia raportoinnin vuoksi"Väestörekisterikeskuksessa tietotilinpäätös on helpottanut tietojen käsittelyn seurantaa.Päivi Männikkö

Yhteentoimivuus parantaa laatuaTietohallintolaki lisää valtion ja kuntien tietojärjestelmien yhteentoimivuutta.Markku Summa

Odotettu uudistus lisää yhteistyötäTietohallintolain soveltamiseksi kuntien on tehtävä entistä enemmän yhteistyötä keskenään ja yritysten kanssa.Markku Summa

Onko työpaikkasi tietoturvassa USB:n mentävä aukko?Muistitikkuihin suhtaudutaan turhan huolettomasti.Marjo Rautvuori

PROFIILI: VerohallintoVerotuksen toimittaminen on riippuvaista tietojärjestelmistä ja siten hyvin haavoittuvaista.Päivi Männikkö

GALLUPTyötoverin sähköpostiin ei kosketaSähköposti mielletään työpaikoilla yksityiseksi viestintävälineeksi.

TYÖELÄMÄN TIETOSUOJA

Toisen kirjettä ei saa avata luvatta – työpaikallakaanTietosuoja-lehti kysyi asiantuntijoilta kiperiä kysymyksiä sähköpostin käsittelystä työpaikoilla.Kirsi Castrén

Tietosuojaloukkaukset valokeilassaLaki hyvittäisi tietosuojaloukkaukset mutta käytäntö ontuu.Kirsi Castrén

IPv6 on täälläInternetin uusi osoitejärjestelmä IPv6 on avattu pysyvään käyttöön.Juhani Juselius

Suuret yritykset valikoituvat tietoturvaloukkausten kohteiksiTietojärjestelmiin kohdistuneiden rikosten kasvu on huolestuttavaa.Kaisa Saario

Yhdessä verkkovihollista vastaanTietoverkkoihin kohdistuviin hyökkäyksiin varaudutaan kansainvälisellä yhteistyöllä.Päivi Männikkö

MITEN ON?Mitä tietoja sirukortissani on?Sarjassa etsitään vastauksia tietosuojaan, tietoturvaan ja yksityisyyteen liittyviin kysymyksiin.

LYHYESTIVerottaja ja poliisi urkkivat, Kela eiTyöryhmä: sananvapausrikoksiin lievempi linjaEuroparlamentti hyväksyi kiistellyn sopimuksenSalasana on naurettavan helppo arvataPalveluntuottajalle vain välttämättömät tiedot asiakkaastaStuxnet oli USA:n ja Israelin kyberaseKohti EU:n kaupparekisteriäTyöryhmä pui riskialtista biometriikkaaTieto sakosta kulkee muihin EU-maihinDNA-tiedot kulkevat USA:n ja Suomen välillä

Tietosuoja 3/2012 ilmestyy 5.10.2012.