Tietosuoja 1/2012 ilmestynyt

Julkaistu 21.3.2012

PÄÄKIRJOITUSOsaammeko reagoida?Reijo Aarnio

TEEMA: SÄHKÖINEN TUNNISTAMINEN

Mobiilivarmenteelle lisää käyttöäOnnistuuko mobiilivarmenne lyömään itsensä läpi verkkopankkitunnusten vaihtoehtona?Marjo Rautvuori

Voiko varmentajaan luottaa?Tietomurrot ovat osoittaneet, etteivät edes varmenneyritysten järjestelmät ole aukottomia.Marjo Rautvuori

Nimellä, nimimerkillä vai molemmilla?Vahva anonyymi tunnistautuminen vähentäisi vapaan internetin riskejä.Kirsi Castrén

Uusi uhka: biometriset tunnisteet verkossaSalasanan voi vaihtaa, sormenjälkeä ei.Päivi Männikkö

Hyvät salasanat on pakko säilöäKahdeksan merkin salasana murtuu hetkessä, hyvä salasana on vähintään 15-merkkinen.Marjo Rautvuori

1 käyttäjätunnus, 122 verkkopalveluaHaka tarjoaa opiskelijoille ja henkilöstölle pääsyn korkeakoulujen yhteisiin palveluihin yhdellä käyttäjätunnus-salasanaparilla.Mikael Linden

Laura ja Niko verkossaMiten alaikäiset nettivelhot pidetään kaidalla tiellä?Päivi Männikkö

PROFIILI: PuolustusvoimatPuolustusvoimat yhdistää tekniikan ja perinteiden vahvuudet tasapainoiseksi tietoturvallisuudeksi.Juha Mattila

Kyberpuolustus on pienelle maalle mahdollisuusKyberpuolustus on nousemassa perinteisten puolustushaarojen rinnalle.Catharina Candolin

TYÖELÄMÄN TIETOSUOJA

Tietoturva ei estä etätyötäKun riskit on kartoitettu, tekniikka hankittu ja henkilöstö koulutettu, etätyön turvallisuus on enää käyttäjästä kiinni.Marianne Saine

Mikä tukkisi tietovuodot?Lainsäädännön puutteet helpottavat verkkorikollisten toimintaa.Päivi Männikkö

Goodbye, Facebook kotikonsteinJääkö verkkoon Facebook-varjo, vaikka on klikannut itsensä ulos palvelusta lopullisesti?Marianne Saine

GALLUPVarovasti somessaAsiantuntijat kertovat itsestään sosiaalisessa mediassa harkiten.

Yhteystiedot salaisetVäestötietojärjestelmään tehtävät henkilötietojen luovutuskiellot yleistyvät.Kirsi Castrén

UUDISTUVA HENKILÖTIETODIREKTIIVIEuroopan tietosuojasääntely uudistuuKomission ehdotus keventää byrokratiaa mutta lisää rekisterinpitäjien vastuuta.Eija Warma ja Otto Markkanen

MITEN ON?Mitä kanta-asiakasohjelma tietää minusta?Sarjassa etsitään vastauksia tietosuojaan, tietoturvaan ja yksityisyyteen liittyviin kysymyksiin.

KOLUMNIKasvumahdollisuuksia laillisille nettipalveluilleAntti Kotilainen

Tietosuoja 2/2012 ilmestyy 15.6.2012.