Facebook vastasi Pohjoismaille

Julkaistu 21.9.2011

Lehdistötiedote 21.9.2011
Julkaisuvapaa heti

Saadakseen paremman käsityksen henkilötietojen käsittelystä maailman suurimmassa sosiaalisessa mediassa Facebookissa, Pohjoismaiden tietosuojaviranomaiset lähettivät yhtiölle joukon kysymyksiä, joihin Facebook on nyt toimittanut vastauksensa.

Tästä yhteisestä kampanjasta sovittiin Pohjoismaiden tietosuojaviranomaisten keväällä Suomessa pitämässä kokouksessa. Kyselyn käytännön toteuttamisesta vastasivat Norjan viranomaiset.

”Pikaisesti tarkasteltuna vastaukset antavat mielenkiintoisen kuvan Facebookin toimintatavoista”, toteaa tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio. ”Yhtiö on ilmoituksensa mukaisesti sitoutunut noudattamaan EU:n tietosuojadirektiiviä. Se ei kertomansa mukaan luovuta käyttäjiä koskevia tietoja ilman näiden suostumusta kolmansille osapuolille. Saadut vastaukset näihin yhtiön toimintaa koskeviin kysymyksiin antavat hyvät mahdollisuudet tehdä seuraavaksi kattava oikeudellinen analyysi yhtiön toiminnasta, vaikka kyseessä ei ollutkaan varsinainen tietosuojaviranomaisten tekemä lainvalvontatarkastus. Tarkoituksena on myöhemmin kuluvan vuoden aikana järjestää yhteinen neuvonpito Facebookin kanssa mahdollisesti yhdessä Irlannin tietosuojavaltuutetun kanssa”, Aarnio jatkaa.

Lisätietoja: Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio, puh. 010 36 66730

Lue lisää Norjan tietosuojaviranomaisen kotisivuilta:
Datatilsynet