Tietosuoja 2/2011 ilmestynyt

Julkaistu 7.6.2011

PÄÄKIRJOITUSYour personal data has been stolenTimo Lehtimäki

Pakkokeino loukkaa aina yksityisyyttäUusi pakkokeinolaki poliisin uusine toimivaltuuksineen ei muuta paljonkaan tilannetta nykyisestä.Marjo Rautvuori

TEEMA: TIETOJOHTAMINEN

Johdon hallussa?Moni horjahtelee tietojen hallinnan vastuukysymyksissä.Päivi Männikkö

Bisneksen kovaa ydintäLiiketoiminta on hyvin riippuvainen toimivasta tietohallinnosta.Markku Summa

Ylimmän johdon asiaksiUusi henkilötietodirektiivi kasvattaa tietojohtamisen merkitystä.Päivi Männikkö

Julkiset tietoaineistot auki – tietosuojasta tinkimättäViranomaiset pohtivat, miten rekisteritietoa tuodaan kaikkien saataville yksityisyyttä vaarantamatta.Kirsi Castrén

Avoin tieto taipuu liikeideaksiYritysten liikeideat saavat uutta pontta, kun julkisia tietoaineistoja avataan yleiseen käyttöön.Kirsi Castrén

Viranomaisille oma turvallisuusverkkoValtion ylimmälle johdolle ja turvallisuusviranomaisille rakennetaan oma turvallinen tietoverkko.Esko Vainio

Tilannekuva osaksi tietojohtamistaViestintäverkoille ja -palveluille suunnitellaan keskitettyä tilannekuvajärjestelmää.Pertti Hölttä

Sähköistyvä asianhallinta haastaa organisaatiotSähköinen asianhallinta pakottaa pohtimaan tietoturvaa eri näkökulmista.Markku Summa

PROFIILI: Tietoturva ryVerkostoitujan keidasTietoturvan teemayhdistys on perustanut uuden osaamisyhteisön tietosuojan ammattilaisille.Juha-Matti Laurio

SÄHKÖINEN TUNNISTAMINEN

Laki avasi tietä uusille palveluilleLainsäädäntö on vakiinnuttanut vahvan sähköisen tunnistamisen perusedellytykset.Kirsi Miettinen

Tietokone kortissaToimikortin suosio kasvaa työpaikoilla.Marjo Rautvuori

MITEN ON?Käyttääkö naapuri WLAN-verkkoani?Uudessa sarjassa etsitään vastauksia tietosuojaan, tietoturvaan ja yksityisyyteen liittyviin kysymyksiin.

KOLUMNINettivoimaa vai -vainoa?Saara Taalas

LYHYESTI− Mobiililaite kertoo kuluttajan sijainnin− Aselupahaun tiedonvaihto lisääntyy− EU:n komissio: Lentomatkustajien tiedot poliisille− Netin osoitejärjestelmä testiin− Verkkopankkihuijaus syyteharkinnassa− Teletunnistetietojen tallentaminen jatkuu− GSM-puhelimen salakuuntelu mahdollista− Harjoitus osoitti tiedonkulun puutteet

Tietosuoja 3/2011 ilmestyy 27.9.2011.