Katunäkymäpalvelut luvanvaraisia Suomessa

Julkaistu 24.1.2011

Lehdistötiedote 24.1.2011Julkaisuvapaa heti

Tietosuojalautakunta päätti että Fonecta Oy:n internetissä toimivan katunäkymäpalvelun tarjoaminen on Suomessa luvanvaraista. Fonecta Oy:n katunäkymäpalvelussa esitetään suomalaisten kaupunkien kaduilta sekä kauppakeskuksista otettuja pyöriteltäviä valokuvia karttapohjalla. Joulukuun 3. päivänä annetussa päätöksessä tietosuojalautakunta toteaa että Fonecta Oy:n katunäkymäpalvelun yhteydessä tapahtuva kadulla kävelijöiden valokuvien ja autojen rekisterinumerojen käsittely on sellaista henkilötietojen käsittelyä, joka vaatii henkilötietolain mukaisesti etukäteisen luvan tietosuojalautakunnalta.

Samassa yhteydessä tietosuojalautakunta myönsi Fonecta Oy:lle luvan kerätä ja käsitellä henkilötietoja katunäkymäpalvelun luomiseksi edellyttäen, että katunäkymäpalvelussa julkaistut kuvat käsitellään siten, ettei kuvissa esiintyviä henkilöitä ja ajoneuvoja voida enää tunnistaa henkilötietolain tarkoittamina henkilötietoina. Katunäkymäpalvelua varten otettuja valokuvia, ns. raakadataa, saa säilyttää vain kunnes katunäkymäpalvelu on luotu eikä raakadataa saa luovuttaa kolmansille osapuolille. Lupa on määräaikainen ja voimassa 31.1.2014 asti.

Tietosuojalautakunnan päätös on vastaus tietosuojavaltuutetun pyyntöön, jossa tietosuojavaltuutettu pyysi tietosuojalautakuntaa arvioimaan Fonecta Oy:n katunäkymäpalvelussa tapahtuvaa henkilötietojen käsittelyä sekä velvoittamaan Fonecta Oy:tä oikaisemaan mahdolliset oikeudettomat teot ja laiminlyönnit.

Samankaltaisia katunäkymäpalveluita Suomen kaduilta tarjoavat myös Eniro Oy sekä Google Inc.

Lisätiedot: Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio, puh. 010 36 66730 jaIT-erityisasiantuntija Lauri Karppinen, puh. 010 36 66700